“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Thursday, October 11, 2012

Semut pemerhati setia

Hujan...hujan yang jatuh buat ramai orang rasa tenang. aku rasa benda yang sama. lega kan? macam jalan-jalan kat tepi pantai sambil main pasir.tersepak batu keras. okey. sakit.hari ni rutin yang sama.lihat segerombolan manusia berinteraksi, lihat segerombolan manusia bersenda gurau, lihat segerombolan manusia berhibernasi, lihat segerombolan manusia memakan daging saudara sendiri. lihat, lihat dan aku terus melihat macam pakai binocular terus straight ke setiap manusia di sekeliling aku.aku cuma mampu tertawa sendiri bila melihat manusia bertindak langsung tidak seiring dengan kemajuan semasa...

Aku tak perlu mengata, aku juga tak perlu membisingkan diri sendiri, mencicit macam anak burung yang excited untuk belajar terbang.. tapi satu peringatan, jangan tanya kenapa manusia benci manusia, jangan tanya kenapa kucing bergaduh sesama mereka, jangan tanya kenapa haruan makan anak, jangan tanya, jangan pernah tanya, jangan kau jadi terlalu bodoh untuk bertanya,dan jangan juga kau jadi terlalu hampeh untuk segalanya. kau cuma diam.kau cuma muhasabah diri. kau lihat apa pada kau. sampai orang kata tentang kau. kalau kau tak tahu. kau diam.kau diam.kau diam. diam diam diam dan terus diam.sampai kau diterangkan tentang perkara itu, dan kau mula faham, barulah kau dibenarkan bercakap, dan kau tak kelihatan stupid. kau faham.kau fahan atau tak?

Dan kau jangan jadi macam ayam yang konon fikir mereka pandai terbang dan cuba mengepak sambil menguak bersedia untuk terbang mengekori burung-burung di langit tapi akhirnya jatuh, jatuh tersembam.dan malu dengan semut yang hanya menjadi pemerhati,malu dengan semut yang memang sedang bekerjasama sesama mereka untuk berjaya,dengan senyap, dengan teratur, dengan prihatin.dan menang.berhenti belagak tahu semua dan akhirnya malu.tapi biar kita diam,biar aku diam, biar mereka diam, biar engkau diam, dan kita sama berjaya.itu hidup.aku kata pada kau.

Juga, berhenti tanya sama manusia,"kenapa kau benci aku,kenapa kau makan daging aku," Tapi duduk diam,tanya pada kau,"kenapa aku dibenci."bila angin lalu dan memberi kau ilham,bila kau mula sedar apa masalah mereka,dan apa masalah kau,kau akan diam.dan segalanya mula bergerak seiring dengan perubahan kejayaan.itu dia resmi pokok yang teguh,tak kan mampu ditebang walau beribu tahun di muka bumi.mereka kuat.begitu juga kau kawan.dan bila mereka bercerita tentang kau,mereka concern kawan.


time kasih sebab bace =)

No comments:

Post a Comment