“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Sunday, September 30, 2012

stop judge,mohon....

Lumrah manusia. bila melihat terus saja menilai. bila ada salah terus saja kau hukum. aku tak mengata. jauh sekali berniat mencemuh. aku cuma sekadar bicara tentang aku kau dia mereka lakukan.

Bila saja kau lihat gadis seksi, kau kecam dia murahan. bila mana kau lihat kasanova, kau label dia hidung belang. bila mana kau nampak keduanya, kau kata dia bakal ahli neraka. aku tak rasa ini dongengan. tak perlu dinafikan.

Dan yang paling ketara, bila saja kau lihat dia tidak bertudung, kau kecam tanpa henti. kau kata bukan calon isteri, kau kata hanya layak buat geli-geli, kau kata tak layak untuk diri. sungguh, aku ketawa melihat kejahilan kau.

Cuba kau diam sejenak. dan kau fikir dua tiga saat. fikir sepantas kilat. ajaibnya bumi tercipta, ramainya penduduk dunia, besarnya cakerawala, tingginya langit tujuh petala. atas ciptaan siapa? kau pun tahu, dan bila DIA katakan jadi, maka terjadilah segala apa yang DIA mahukan.

Dan begitulah peredaran masa. mampu ubah segala. mungkin saja pada hari ini dia berpakaian seksi, mana kau tahu satu hari nanti dia lah yang paling menjaga diri?

Mungkin saja kau lihat hari ini dialah kasanova perosak hati, mana kau tahu satu hari nanti dia lah pencinta yang Esa paling sejati?

Mungkin saja kau lihat dia menguraikan rambut, mana kau tahu satu hari nanti dia yang paling istiqamah dalam ibadat.

Jangan kau kecam mereka semua. jangan kau hukum mereka. kerna biar kau tahu satu perkara,

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:" Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut."

( Riwayat al-Tirmizi )


Dan cuba kau fikir, sebelum kau hukum orang lain.

Takut nanti kau salah tafsiran.

Biar aku ulang, kalau Allah kata jadi, maka terjadilah segala. kau pun tahu kan? kun, fayakun.


Berhenti judge orang ya?

p/s: kalau dh terberak kt tepi jalan,xde sape yang nak mengaku.

myy amieyra

time kasih sebab bace =)

No comments:

Post a Comment