“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Saturday, March 09, 2013

Angan-angan itu impian

Impian itu Angan-angan kah?

Apa impian kita masa kecil, sesudah bersekolah dan sesudah mengenal serba sedikit erti hidup? Impian korang still sama ke? yang pasti, tidak pada aku. Impian senangtiasa berubah. Sama dengan perubahan diri aku sekarang. Dulu lain, sekarang lain. Sudah berubah watak, bukan? Tapi, hakikatnye impian boleh berubah-rubah. Klimaksnya adalah apabila kita sudah kenal erti jatuh bangun, suka duka kehidupan. Tidak semua impian dapat digapai. Tidak semua angan-angan dapat jadi kenyataan. Ramai orang cakap, setiap kejayaan bermula dengan angan-angan. Tapi tanpa usaha, apa erti sesebuah impian? Dan apabila kita jatuh dalam berusaha, sekuat manakah kita untuk bangun semula? 

Masih kuatkah kita untuk menggapai impian? 


Sometimes, kita lelah dengan hidup. Kedengarannya negative dan sebenarnya orang yang bersyukur tidak patut berasa lelah. Tapi, ia hakikat. Allah kurniakan kita dengan pelbagai perasaan, termasuk kecewa. Tapi janganlah kecewa itu terlalu menguasai diri. Jangan pula kecewa itu memakan diri semula. Kekadang, kita lelah dengan hidup.
Adakah kita sudah cukup bersedia untuk mati?

Hidup ini umpama sebuah graf. Tiada siapa mahu graf hidupnya menurun dan terus menurun. Semua orang nak naek dan terus naek sebelum mengekalkan garisan graf kehidupan di level atau tahap yang tinggi saat tua nanti. Semua orang mahu berjaya, tiada siapa mahu gagal. Bezanya, susah dan senang kita tidak sama.

Bila jatuh, bangun semula. Bila rancangan tidak menjadi, rancang semula. Bila sesebuah impian musnah, create impian yang baru. Hidup ini tiada hentinya dengan pancaroba. Cabaran, dugaan, rintangan itu bende normal. Sesudah berjaya nanti pun, masih ada likunya. Apa lagi saat kita baru pandai pasang angan-angan. Teruskan berjalan, walau seperit mana duri yang kau pijak.

ok stop disini.

myy amieyra

time kasih sebab bace =)

No comments:

Post a Comment