“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Tuesday, April 15, 2014

Kepenatan dan Ketepuan otak

Jika hati sudah penat dalam menjaga hati semua orang, bermakna hati itu bukan dicipta untuk smua orang. Namun hanya untuk segelintir sahaja. Itu aku nafikan. Serius bukan.

Jika otak penat dalam memikir, merancang, dan megatur, pastikan otak itu habis befikir dahulu diikuti tindakan. Andai dibiarkan semuanya bertandang dalam 1 masa, maka rosaklah ia. mana mungkin otak manusia berdaya. Itu benda mustahil. Takkan tercapai.

Jika badan pula penat, maka ketahuilah dimana kemampuan badan itu. Mana mungkin seorang baby disuruh angkat barang sedangkan sudah tentu baby tu tak akan berjaya. Begitulah perumpamaannya. Perumpamaan yang di buat sendiri ada isinya. Bukan kosong.

Kadang diri terpaksa melakukannya. Andai benar terpaksa, jalan yang paling sesuai  'biar lambat asalkan selamat'. Sebetulnya 'asalkan badanmu tidak penat'.

1 pertanyaaan. Dimana terlebih dahulu datang penat itu? datang dan singgah di otak? di hati? atau di badan? perasaan kesusahan ini singgah di hati dahulu, hati akan selalu berkata 'Ya tuhan, penatnya aku harini'.

Masalah ini akan sampai ke otak dan otak akan cakap. 'Aduhai, macam mana aku nak buat ni? Apa harus aku lakukan? Dimana harus aku mulakan? 

Isyarat dari otak sampai ke badan. Dan si badan akan cuba buat arahan daripada otak. 

Jika otak sudah penat memikir apa arahan yang patut diberikan pada badan, maka badan yang akan penat juga nanti. Hati pun turut sama.

Apa yang aku merepek ni. ni antara penangan PSM.

Penat.

myy amieyra

time kasih sebab bace =)

No comments:

Post a Comment