“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Monday, January 07, 2013

Itu Syaitan

Secara jujur aku sedang marah sekarang. n tahap kemarahan aku diperingkat yang paling tinggi. Dan aku perlu dan wajib kawal sikap syaitan ni..

So, ape yang aku buat? cume ingat ini.

bila kita sedang marah, hendaklah membaca “ta’awwudz” (memohon perlindungan) kepada Allah coz pada hakikatnya perasaan marah yang membuak-buak adalah daripada dorongan syaitan.

Nabi bersabda yang bermaksud: 

Apabila salah seorang di antaramu marah maka katakanlah: ‘Aku berlindung kepada Allah’, maka marahnya akan menjadi reda”. (Riwayat Abi Dunya).

Berusahalah untuk diam, sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: 

Apabila salah seorang di antara kamu marah maka diamlah. (Riwayat Ahmad).

Kalau ngah marah dalam keadaan berdiri maka duduk, bila duduk tapi still ade marah maka berbaring. Itu ditegaskan Nabi, 

Marah itu daripada setan, maka apabila salah seorang di antaramu marah dalam keadaan berdiri duduklah dan apabila dalam keadaan duduk maka berbaringlah.” (Riwayat Asy-Syaikhany). 

Bila sudah ta’awwudz, diam, duduk, dan berbaring tapi masih tidak mampu mengawal amarah tu, usaha yang terakhir adalah dengan cara berwuduk atau mandi.


Sebagaimana sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:

 “Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan dijadikan daripada api. Dan api hanya boleh dipadamkan dengan air. Oleh kerana itu, apabila seorang di antaramu marah maka berwuduklah atau mandilah. (Riwayat Ibnu Asakir, Mauquf).

myy amieyra

time kasih sebab bace =)

No comments:

Post a Comment