“Aku bukan seorang pendakwah tegar yang mulia hatinya. Aku melakukan dosa dan sedang memohon keampunan dari Dia. Hanya seorang gadis yang mahukan kehidupan yang bahagia. InsyaAllah =)

Tuesday, August 07, 2012

Mimpi dan kenyataan

Malam kejadian tu, aku xlena tido. mungkin terlalu mikirkan pasal study. Namun dalam tido aku 2, aku terlihat seorang membe hadapi satu kemalangan jalan raya dan aku dapat melihat bayangan jenazah beliau yang telah selamat dikapankan. dalam mimpi tu, aku nampak sume membe-membe menatap wajah arwah buat kali terakhir. bayangkanlah apa perasaan aku masa tu.

"Orang baek, Allah sayang"

Bila terjaga, bantal aku dah basah dengan limpahan air mata. aku tak nak kejadian tu berlaku. aku terus menunaikan solat subuh dan berdoa agar itu hanya mimpi dan tidak membawa sebarang erti. tengahari, aku dan membe (kamilaini, aeasyah dan azuren) turun makan sama-sama.

So masa makan,

myy : aku dapat mimpi buruk la

azuren  : relax la myy. mimpi je kot. 

aeasyah : myy buleh mimpi ape?

kamilaini : cite la. kiteorang nak tahu jugak.

myy  : xpe la. laen kali je,

azuren : cite la myy

myy : aku mimpi aku mimpi membe kite lelaki accident. aku nampak jenazah die. aku takut.

azuren : xde pe la. mainan tido la tu.

myy : insyallah,mudah-mudahan.

Selepas makan ,aku dan membe yang lain kene pergi dekat pusat kokurikulum tuk hantar peralatan sukan yang kiterang pinjam terserempak plak dengan danny, sarah dan anis, diorang ajak aku g kuantan. nak beli barang katanya.

Bandar kuantan jam la plak. kereta punye la banyak. dalam perjalanan ke sana,aku dapat satu panggilan yang mengejutkan.

azuren : myy, aku nak bagitau something ni. kau jangan terkejut. bebanyak bersabar.

myy  : kenapa ni? suspen je suara.

azueren : kau kat mana tu? sapa lagi ada kat sana?

myy  : aku dekat kuantan dengan danny, anis dan sarah. kenapa?

azuren : bob accident. bebanyak bersabar. jom balik ump, kite pergi melawat rumah die kat terengganu. sedekahkan alfatihah untuk arwah.

myy  : ok, aku nak ikut. kan aku dah bagitau kau. aku dah dapat mimpi pasal bende ni. aku dah cakap. kau tak percya. kau cakap, tu mainan tido. tapi tengok la sekarang. membe kite dah tak ada

sarah  : myy, nape ni? bob dah meninggal?

myy  : ye sarah. (menangis sambil peluk sarah)

sarah  : sabar myy.

Aku bagitau pasal mimpi tu pada sarah. sarah cakap, mungkin mimpi tu penunjuk bahawa bob akan tinggalkan kita. aku dipilih oleh allah untuk tau lebih awal. kiranya itu petanda buat arwah.

Kiteorang terus bertolak balik ke ump. azuren cakap, nak bertolak ke terengganu kira-kira pukul 4. mungkin tak kan sempat balik ump pukul4 sebab kuantan masa tu jam teruk. tangan mencari handset. no azuren dicari.

"Walau ape pun yang terjadi, aku nak join jugak ke terengganu. tolong la. aku nak ikut. aku nak tengok arwah. aku teringat kat arwah"

Sampai sana, kiteorang tunggu jenazah sambil rehat-rehat dekat umah mak saudara arwah. pukul2 pagi mungkin, jenazah sampai umah. hati berdebar-debar kencang. membe lain sume duk tanye kenapa aku jadi camtu. tapi aku sendiri pun tak tahu.

Jalan ke hulu-hilir. xselesa dengan rase berdebar-debar tu.

Sampai umah arwah, aku dan membe menatap wajah arwah kali yang terakhir. suasana tu sama sebijik dengan mimpi aku.

Semoga arwah dilindungi rahmat Allah selalu di alam sana..
Semoga arwah ditempatkn dlm golangan org2 yang beriman..
Semoge arwah tenang di sana..
Semoge Allah mengampunkan dosa2 arwah..


Al-fatihah.....


Semalam pun aku dapat mimpi buruk gak..

Pukul 12.24 tengah hari, dapat kol dari die. die cakap die accident.
alhamdulilah, kecederaan yang die dapat tak teruk sangat.

p/s: awak,laen kali hati-hati ye.

myy amieyra

Time kasih sebab bace =)

6 comments:

  1. INNALILLAH...takpelah semua ketentuan Allah...tak perlu salahkn diri..=) Allah sayang kan dia lagi... mungkin kamu terpilih untuk menjadi seorang seperti arwah...wallahua'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. menjadi seorang seperti arwah???camne 2 sis?

      Delete
  2. innalillah..alfatihah tuk kwn awk..mimpi tu kdg2 sbg petanda..zaman Nabi dulu pon byk berkisarkan mimpi kan..:)

    ReplyDelete
  3. innalillah... takziah buat awk dan kwn2 yg lain dan jugak famly arwah. byk bersabar ye... =)

    ReplyDelete